История

Булвест 2000

Избери урок:

1. Днешните български земи през праисторическата епоха 1. Приложете знанията си 1. Упражнение със задачи 2. Древна Тракия. Одриско царство 2. Приложете знанията си 3. Българските земи в границите на Римската и ранната Византийска империя (I-V век) 3. Приложете знанията си 4. Общество и всекидневен живот на траките 4. Приложете знанията си 5. Религиозни вярвания и културно наследство на древните траки 5. Приложете знанията си 6. Културното наследство на елинската, римската и ранновизантийската цивилизация в днешните български земи 6. Приложете знанията си 6. Упражнение със задачи 6. Избройте, опишете, анализирайте, дискутирайте 6. Характеризирайте, опишете, съставете 6. Опишете, идентифицирайте, представете 6. Самоконтрол 7. Славяни и българи във Великото преселение на народите 7. Приложете знанията си 8. Създаване и политическо укрепване на Българското ханство 8. Приложете знанията си 9. Възход на Българското ханство през първата половина на IX век 9. Приложете знанията си 10. Покръстване на българите 10. Приложете знанията си 10. Урок упражнение 11. Политическо могъщество на България при цар Симеон 11. Приложете знанията си 12. Залезът на Първото българско царство 12. Приложете знанията си 13. Общество и религия на славяни и българи 13. Приложете знанията си 14. Културата на езическа България 14. Приложете знанията си 15. Създаване и разпространение на славянската писменост и книжнина 15. Приложете знанията си 16. "Златен век" на българската култура 16. Приложете знанията си 16. Упражнение със задачи 16. Определете, попълнете, анализирайте 16. Характеризирайте, съставете, опишете 16. Дайте примери, характеризирайте 17. Средновековна България възкръсва. Въстанието на Асен и Петър 17. Приложете знанията си 18. Завършване на освободителното дело на Асеневци. Цар Калоян (1197 - 1207) 18. Приложете знанията си 19. Политическо могъщество на България при цар Иван Асен II (1218 - 1241) 19. Приложете знанията си 20. България през втората половина на XIII век 20. Приложете знанията си 20. Урок за практически дейности 21. България през XIV век и падането ѝ под османска власт 21. Приложете знанията си 22. Опорите на властта в средновековна България 22. Приложете знанията си 23. Стопанско развитие на средновековна България 23. Приложете знанията си 24. Всекидневието на средновековния българин 24. Приложете знанията си 25. Културата на Втората българска държава (XIII - XIV в.) 25. Приложете знанията си 25. Урок за практически дейности 26. Българската църква и ересите през Средновековието 26. Приложете знанията си 26. Оценете, представете, дискутирайте 26. Потърсете, представете, опишете 26. Дайте примери, характеризирайте, проследете 26. Дайте примери, оценете, дискутирайте 26. Самоконтрол 27. Османската политическа система и управлението на българските земи 27. Приложете знанията си 28. Съпротива срещу османската власт през XV - XVII в. 28. Приложете знанията си 28. Урок за практически дейности 29. Демографски промени в българските земи 29. Приложете знанията си 30. Контакти и конфликти на различните социални, етнически и религиозни групи във всекидневието 30. Приложете знанията си 30. Урок упражнение 31. Българската култура (XV - XVII в.) 31. Приложете знанията си 32. Православието - опора на българите 32. Приложете знанията си 32. Опишете, определете, характеризирайте 32. Проследете, представете, дайте примери, напишете 32. Оценете, дайте примери, потърсете 32. Обяснете, потърсете, дайте примери, характеризирайте 32. Приложете 33. Новото време и българите 33. Приложете знанията си 34. Зараждане на национално самосъзнание на българите - Паисий Хилендарски и Софроний Врачански 34. Приложете знанията си 35. Новото българско училище 35. Приложете знанията си 35. Урок упражнение 36. Движение за самостоятелна църква и учредяване на Българската екзархия 36. Приложете знанията си 37. Начало на организирано националноосвободително движение 37. Приложете знанията си 38. Българското националноосвободително движение (1869 - 1875) 38. Приложете знанията си 39. Априлско въстание (1876) 39. Приложете знанията си 40. Руско-турската война от 1877 - 1878 г. и освобождението на България 40. Приложете знанията си 41. Стопански промени през XVIII - XIX в. 41. Приложете знанията си 42. Промени в българското общество през Възраждането. Демографски процеси 42. Приложете знанията си 43. Българите в сферата на европейската цивилизация 43. Приложете знанията си 44. Българската култура през Възраждането 44. Приложете знанията си 44. Урок за практически дейности 44. Обяснете, представете, систематизирайте, оценете 44. Формулирайте, опишете, обяснете 44. Дайте примери, характеризирайте, оценете 44. Самоконтрол 45. Възникване на българския национален въпрос 45. Приложете знанията си 46. Възстановяване на българската държавност и изграждане на Княжество България 46. Приложете знанията си 47. Княз Александър I, конституционният въпрос и политическите партии 47. Приложете знанията си 47. Урок упражнение 48. Политическо устройство на Източна Румелия 48. Приложете знанията си 49. Съединението на Източна Румелия с Княжество България и неговата защита 49. Приложете знанията си 50. Българската криза. Изборът на Фердинант I 50. Приложете знанията си 51. Българите извън пределите на свободната държава 51. Приложете знанията си 52. Модернизация на България в началото на XX в. 52. Приложете знанията си 53. България при управлението на Фердинанд I. Обявяване на Независимостта 53. Приложете знанията си 53. Урок за практически дейности 54. Войни за национално обединение (1912 - 1918) 54. Приложете знанията си 55. България между двете световни войни. Левият политически радикализъм 55. Приложете знанията си 56. Демокрацията, Деветнайсетомайският преврат и безпартийният режим 56. Приложете знанията си 57. България в годините на Втората световна война 57. Приложете знанията си 57. Урок за практически дейности 58. Развитие на българското стопанство след Освобождението. Модернизация на българското общество 58. Приложете знанията си 59. Развитие на образованието след Освобождението. Българската култура 59. Приложете знанията си 59. Урок упражнение 59. Анализирайте, изработете, систематизирайте, оценете 59. Обяснете, потърсете, дайте примери 59. Изгответе, свържете, оценете 59. Самоконтрол 60. България в съветската сфера на влияние и промените в политическата система 60. Приложете знанията си 61. Утвърждаване на тоталитарния режим в България 61. Приложете знанията си 61. Урок за практически дейности 62. България и промените в Източния блок 62. Приложете знанията си 63. България и Европа - "разведряването" и "застоят" 63. Приложете знанията си 64. Крах на тоталитарния режим 64. Приложете знанията си 65. Българското общество (1944 - 1989). Икономика, демографски промени и социална политика 65. Приложете знанията си 65. Урок упражнение 66. Българската култура, наука и новите технологии през втората половина на XX в. Власт и интелигенция 66. Приложете знанията си 66. Систематизирайте, обяснете, дайте примери, оценете 66. Характеризирайте, обяснете, дайте примери 66. Изгответе, характеризирайте, формулирайте 66. Приложете 67. Развитие на многопартийна политическа система 67. Приложете знанията си 68. Политически промени и изграждане на институциите на демократичната държава 68. Приложете знанията си 68. Урок за практически дейности 69. Пътят на България към НАТО и Европейския съюз 69. Приложете знанията си 70. България в Европейския съюз 70. Приложете знанията си 71. Преход към пазарна икономика 71. Приложете знанията си 72. Демографски и миграционни процеси 72. Приложете знанията си 72. Урок за практически дейности 73. Културата в условията на демокрацията 73. Приложете знанията си 74. Хуманизъм, толерантност и свобода на движение на хора и идеи 74. Приложете знанията си 74. Представете, опишете, обяснете, дайте примери 74. Формулирайте, оценете, дайте примери 74. Изгответе, представете, дайте примери, формулирайте 74. Самоконтрол 74. Нанесете, формулирайте, изработете, съпоставете 74. Проследете, опишете, напишете 74. Изгответе, проучете, потърсете, дискутирайте 74. Изходно равнище

29. Демографски промени в българските земи

Отговори на въпроси от урока:

Падането под османска власт води до загуба на държавност, намаляване на населението и обедняване. Османците унищожават политическия елит, заселват мюсюлмани и налагат тежки данъци, което води до политическо, демографско и икономическо влошаване на състоянието на българското общество.
Падането на България под османска власт води до тежки политически, демографски и стопански последици. В политически план, България губи своята държавност и е управлявана от османски чиновници. Българският елит е унищожен. В демографски план, населението намалява заради войни и миграции, а етническият състав се променя заради заселването на мюсюлмани и ислямизацията. В стопански план, тежките данъци и ограничения водят до обедняване на българското население и икономически упадък.

От политическа гледна точка, загубата на държавността е най-важната последица. Българската аристокрация е унищожена или прогонена, което води до загуба на политически елит и традиции. Османците налагат своя административна система, а българите са лишени от възможността да участват в управлението. Това води до чувство на безправие и потиснатост. В демографски план, османското завоевание води до сериозни промени. Войните и насилията водят до намаляване на населението. Много българи бягат в други страни, като Влашко, Молдова и Русия, за да избегнат османския гнет. Освен това, османците заселват мюсюлмани в българските земи, което променя етническия състав на населението. Голяма част от населението приема исляма, за да избегне тежките данъци и да получи повече права. В стопански план, османската власт също има негативни последици. Османците налагат тежки данъци на българското население, което води до обедняване. Много земи са отнети от българите и дадени на османски феодали. Търговията е затруднена, а занаятите са ограничавани. Всичко това води до икономически упадък и обедняване на българското общество. Всички тези политически, демографски и стопански последици са тясно свързани. Политическото потисничество води до демографски промени, като миграции и ислямизация. Икономическият упадък пък засилва политическото недоволство и води до нови бунтове и въстания.

Твоята задача я няма в сайта?

Вече можеш да заявиш решение от професионалист!

План-резюме на урока

  1. Османското завоевание на българските земи
    • Османците имат агресивно отношение към покореното население - първоначално безмилостно плячкосват и опустошават териториите.
    • Историята съхранява данни за умишлено избиване на население, като търновските първенци.
    • В резултат на войните и миграциите, редица райони стават обезлюдени и слабо заселени - Източна Тракия, Източните Родопи, Беломорието, Добруджа.
    • Миграциите засягат най-силно високите слоеве от българското общество - аристокрацията, духовенството и интелигенцията.
    • Вътрешните миграции на българско население са по-слабо изследвани, особено по време на войни. Тогава населението е принудено да напусне жилищата си и да потърси убежище в по-защитени, често планински райони.
  2. Влиянието на човешкия фактор и климатичните промени
    • Продължителните засушавания в края на XV в. превръщат Добруджа в безводна пустиня. Това предизвиква вътрешни миграционни процеси и рязък спад на населението.
    • Тюркската колонизация и ислямизацията оказват огромно въздействие върху етнодемографските процеси.
    • Мюсюлманското население, идващо от Азия се заселва на Балканите. Съсредоточава се в Североизточна България, Тракия и западните части на Балканите.
  3. Формиране на различните етнически и религиозни общности
    • Еврейската общност получава официално признание от османската власт. Според произхода се разделя на няколко групи:
      • романиоти (говорещи гръцки)
      • ашкенази (с немски произход)
      • сефаради (преселили се от Испания и Португалия).
    • Арменците се разселват широко из Близкия изток, а по-късно на Балканите, в резултат на военни конфликти и чумни епидемии.
    • Католиците населяват отделни малки колонии на Дубровник, Венеция и Генуа, като възникват от отделни малки колонии.

Урокът в дати

14 век | Български миграции и преселвания
През втората половина на XIV в. се наблюдават сериозни размествания на големи маси население на Балканите (миграции). В резултат на войните и миграциите редица райони се оказват обезлюдени и слабо заселени - Източна Тракия, Източните Родопи, Беломорието, Добруджа.

15 век | Османското завоевание на българските земи
Османското завоевание променя сериозно числеността и характеристиките на населението в българските територии. Освен самото завоевание редица други природни фактори също влияят върху демографската картина.

16 век | Промени в Добруджа
Продължителните засушавания в делтата на р. Дунав превръщат Добруджа в края на XV в. в безводна пустиня. Това предизвиква вътрешни миграционни процеси и рязък спад на населението, като редица селища напълно изчезват.

16 век | Поява на мюсюлманска общност на Балканите
На Балканите се заселва мюсюлманско население, придошло от Азия, което се съсредоточава в Североизточна България, Тракия и западните части на Балканите.

16 век | Формиране на еврейска общност
Еврейската общност е една от значимите общности в рамките на Османската империя, която получава официално признание. В българските земи евреите се заселват в по-важните административни и търговски центрове.

16 век | Формиране на католическа общност
Още от времето на Българското средновековие в градовете живеят католици. Край българските брегове на търговски градове възникват отделни малки колонии от Дубровник, Венеция и Генуа.

1549 г. | Арменци на Балканите
Военните конфликти между османци и перси принуждават множество арменци да се разселят, като една част от тях (около 1549 г.) се насочва към Балканите.

1605 г. | Преселване на арменци
Арменците от Кримския полуостров намират спасение във Варна, Провадия и Шумен заради чумна епидемия на Кримския полуостров.

Резюме

Османското завоевание и демографските загуби

Османското завоевание на българските земи променя сериозно числеността и характеристиките на населението. Освен самото завоевание, редица други фактори също оказват влияние върху демографската картина, като климатичните промени и вътрешните миграционни процеси. Продължителните засушавания в делтата на река Дунав превръщат Добруджа в безводна пустиня и предизвикват рязък спад на населението, като редица селища изчезват изцяло. Заради свирепостта на османското завоевание населението на Балканите претърпява сериозни размествания. В резултат на войните, ислямизацията, натиска от тюркски заселници и кръвния данък настъпват миграции, заради които редица райони се оказват обезлюдени или слабо заселени. Много от висшите слоеве на българското общество - аристократи, книжовници и духовници мигрират на север към Влахия, Молдова, Банат, дори Украйна. Там те създават свои общности в изгнание (диаспора).

Вътрешните миграции и колонизацията

Самите българи също се подлагат на вътрешни миграции, особено през военните периоди. Голямо значение за промяната в броя и състава на населението имат високата смъртност по време на епидемии, глад, природни бедствия и дори влошаването на климата. Резултатите от етнодемографските изследвания показват, че през ранния период на османска власт до края на XV в. най-рядко населени са регионите по поречието на Дунав - Силистра, Никопол и Видин.

Настъпват миграционни процеси и от азиатските части на империята. Мюсюлманското население започва да основава свои общности в пустите земи на Североизточна България, Тракия и западните територии на Балканите.

Други етнически и религиозни общности

В българските земи през периода на османската власт се формират и други етнически и религиозни общности, като евреи, арменци и католици. Еврейската общност е една от значимите и получава официално признание. Тя открива възможности за заселване в големите градове като София, Пловдив, Русе, Варна, Солун. В тях евреите развиват предимно търговска дейност, макар че общността им в Шумен е по-скромна и бедна, заради занаятчийското естество на тяхното препитание. Управлявани са от главен равин в Истанбул и са подкрепяни от свои административни градски структури наречени кахал.

Арменците също създават свои поселения в българските земи. Те се разселват широко из Близкия изток и Балканите, заради военните конфликти между османци и персийци, и чумната епидемия сполетяла Кримския полуостров. Настаняват се във Варна, Провадя, Шумен, Добрич, Силистра. Работят като търговци, посредничещи с Персия, Средна и Северна Европа. Изграждат самостоятелни махали (квартали) със свои църкви и свещеници.

От времето на Българското средновековие в градовете живеят и католици. Това са предимно колонии на дубровнишки търговци, които са с договорен васален статут с Османската империя. Той им позволява независимост в религиозната дейност и съдебната система. Техни общности има във Варна, Провадя, Силистра. През XVII в. Папството също предприема своя политика за разпространение на католицизма в нови земи, включително на Балканите.

Всички тези общности допринасят за разнообразието от етнически и религиозни групи в българските земи по време на Османската империя. Те обогатяват демографската картина и имат отражение върху социално-икономическото развитие на региона.

Надвий
домашното
с хиляди решения, материали и резюмета:

Математика

48944 решени задачи
5 клас
6 клас
7 клас
8 клас
9 клас
10 клас
11 клас
12 клас
4 клас

Литература

773 материали
5 клас
6 клас
7 клас
8 клас
9 клас
10 клас
11 клас
12 клас
4 клас