История

Булвест 2000

Избери урок:

1. Днешните български земи през праисторическата епоха 1. Приложете знанията си 1. Упражнение със задачи 2. Древна Тракия. Одриско царство 2. Приложете знанията си 3. Българските земи в границите на Римската и ранната Византийска империя (I-V век) 3. Приложете знанията си 4. Общество и всекидневен живот на траките 4. Приложете знанията си 5. Религиозни вярвания и културно наследство на древните траки 5. Приложете знанията си 6. Културното наследство на елинската, римската и ранновизантийската цивилизация в днешните български земи 6. Приложете знанията си 6. Упражнение със задачи 6. Избройте, опишете, анализирайте, дискутирайте 6. Характеризирайте, опишете, съставете 6. Опишете, идентифицирайте, представете 6. Самоконтрол 7. Славяни и българи във Великото преселение на народите 7. Приложете знанията си 8. Създаване и политическо укрепване на Българското ханство 8. Приложете знанията си 9. Възход на Българското ханство през първата половина на IX век 9. Приложете знанията си 10. Покръстване на българите 10. Приложете знанията си 10. Урок упражнение 11. Политическо могъщество на България при цар Симеон 11. Приложете знанията си 12. Залезът на Първото българско царство 12. Приложете знанията си 13. Общество и религия на славяни и българи 13. Приложете знанията си 14. Културата на езическа България 14. Приложете знанията си 15. Създаване и разпространение на славянската писменост и книжнина 15. Приложете знанията си 16. "Златен век" на българската култура 16. Приложете знанията си 16. Упражнение със задачи 16. Определете, попълнете, анализирайте 16. Характеризирайте, съставете, опишете 16. Дайте примери, характеризирайте 17. Средновековна България възкръсва. Въстанието на Асен и Петър 17. Приложете знанията си 18. Завършване на освободителното дело на Асеневци. Цар Калоян (1197 - 1207) 18. Приложете знанията си 19. Политическо могъщество на България при цар Иван Асен II (1218 - 1241) 19. Приложете знанията си 20. България през втората половина на XIII век 20. Приложете знанията си 20. Урок за практически дейности 21. България през XIV век и падането ѝ под османска власт 21. Приложете знанията си 22. Опорите на властта в средновековна България 22. Приложете знанията си 23. Стопанско развитие на средновековна България 23. Приложете знанията си 24. Всекидневието на средновековния българин 24. Приложете знанията си 25. Културата на Втората българска държава (XIII - XIV в.) 25. Приложете знанията си 25. Урок за практически дейности 26. Българската църква и ересите през Средновековието 26. Приложете знанията си 26. Оценете, представете, дискутирайте 26. Потърсете, представете, опишете 26. Дайте примери, характеризирайте, проследете 26. Дайте примери, оценете, дискутирайте 26. Самоконтрол 27. Османската политическа система и управлението на българските земи 27. Приложете знанията си 28. Съпротива срещу османската власт през XV - XVII в. 28. Приложете знанията си 28. Урок за практически дейности 29. Демографски промени в българските земи 29. Приложете знанията си 30. Контакти и конфликти на различните социални, етнически и религиозни групи във всекидневието 30. Приложете знанията си 30. Урок упражнение 31. Българската култура (XV - XVII в.) 31. Приложете знанията си 32. Православието - опора на българите 32. Приложете знанията си 32. Опишете, определете, характеризирайте 32. Проследете, представете, дайте примери, напишете 32. Оценете, дайте примери, потърсете 32. Обяснете, потърсете, дайте примери, характеризирайте 32. Приложете 33. Новото време и българите 33. Приложете знанията си 34. Зараждане на национално самосъзнание на българите - Паисий Хилендарски и Софроний Врачански 34. Приложете знанията си 35. Новото българско училище 35. Приложете знанията си 35. Урок упражнение 36. Движение за самостоятелна църква и учредяване на Българската екзархия 36. Приложете знанията си 37. Начало на организирано националноосвободително движение 37. Приложете знанията си 38. Българското националноосвободително движение (1869 - 1875) 38. Приложете знанията си 39. Априлско въстание (1876) 39. Приложете знанията си 40. Руско-турската война от 1877 - 1878 г. и освобождението на България 40. Приложете знанията си 41. Стопански промени през XVIII - XIX в. 41. Приложете знанията си 42. Промени в българското общество през Възраждането. Демографски процеси 42. Приложете знанията си 43. Българите в сферата на европейската цивилизация 43. Приложете знанията си 44. Българската култура през Възраждането 44. Приложете знанията си 44. Урок за практически дейности 44. Обяснете, представете, систематизирайте, оценете 44. Формулирайте, опишете, обяснете 44. Дайте примери, характеризирайте, оценете 44. Самоконтрол 45. Възникване на българския национален въпрос 45. Приложете знанията си 46. Възстановяване на българската държавност и изграждане на Княжество България 46. Приложете знанията си 47. Княз Александър I, конституционният въпрос и политическите партии 47. Приложете знанията си 47. Урок упражнение 48. Политическо устройство на Източна Румелия 48. Приложете знанията си 49. Съединението на Източна Румелия с Княжество България и неговата защита 49. Приложете знанията си 50. Българската криза. Изборът на Фердинант I 50. Приложете знанията си 51. Българите извън пределите на свободната държава 51. Приложете знанията си 52. Модернизация на България в началото на XX в. 52. Приложете знанията си 53. България при управлението на Фердинанд I. Обявяване на Независимостта 53. Приложете знанията си 53. Урок за практически дейности 54. Войни за национално обединение (1912 - 1918) 54. Приложете знанията си 55. България между двете световни войни. Левият политически радикализъм 55. Приложете знанията си 56. Демокрацията, Деветнайсетомайският преврат и безпартийният режим 56. Приложете знанията си 57. България в годините на Втората световна война 57. Приложете знанията си 57. Урок за практически дейности 58. Развитие на българското стопанство след Освобождението. Модернизация на българското общество 58. Приложете знанията си 59. Развитие на образованието след Освобождението. Българската култура 59. Приложете знанията си 59. Урок упражнение 59. Анализирайте, изработете, систематизирайте, оценете 59. Обяснете, потърсете, дайте примери 59. Изгответе, свържете, оценете 59. Самоконтрол 60. България в съветската сфера на влияние и промените в политическата система 60. Приложете знанията си 61. Утвърждаване на тоталитарния режим в България 61. Приложете знанията си 61. Урок за практически дейности 62. България и промените в Източния блок 62. Приложете знанията си 63. България и Европа - "разведряването" и "застоят" 63. Приложете знанията си 64. Крах на тоталитарния режим 64. Приложете знанията си 65. Българското общество (1944 - 1989). Икономика, демографски промени и социална политика 65. Приложете знанията си 65. Урок упражнение 66. Българската култура, наука и новите технологии през втората половина на XX в. Власт и интелигенция 66. Приложете знанията си 66. Систематизирайте, обяснете, дайте примери, оценете 66. Характеризирайте, обяснете, дайте примери 66. Изгответе, характеризирайте, формулирайте 66. Приложете 67. Развитие на многопартийна политическа система 67. Приложете знанията си 68. Политически промени и изграждане на институциите на демократичната държава 68. Приложете знанията си 68. Урок за практически дейности 69. Пътят на България към НАТО и Европейския съюз 69. Приложете знанията си 70. България в Европейския съюз 70. Приложете знанията си 71. Преход към пазарна икономика 71. Приложете знанията си 72. Демографски и миграционни процеси 72. Приложете знанията си 72. Урок за практически дейности 73. Културата в условията на демокрацията 73. Приложете знанията си 74. Хуманизъм, толерантност и свобода на движение на хора и идеи 74. Приложете знанията си 74. Представете, опишете, обяснете, дайте примери 74. Формулирайте, оценете, дайте примери 74. Изгответе, представете, дайте примери, формулирайте 74. Самоконтрол 74. Нанесете, формулирайте, изработете, съпоставете 74. Проследете, опишете, напишете 74. Изгответе, проучете, потърсете, дискутирайте 74. Изходно равнище

37. Начало на организирано националноосвободително движение

Отговори на въпроси от урока:

Георги Раковски е роден в Котел през 1821 г. Още млад се включва в националноосвободителното движение, участва в подготовката на бунтове и емигрира. През 60-те години на XIX в. развива активна публицистична и революционна дейност. Смятан е за основоположник на организираното националноосвободително движение.
Георги Раковски е роден в Котел, учил е в Котел, Карлово и Цариград. Още в младостта си се включва в националноосвободителното движение. След неуспешни опити за организиране на бунтове, емигрира. В навечерието на Кримската война създава тайни общества и чета в подкрепа на Русия. През 60-те години на XIX в. развива активна публицистична и революционна дейност. Издава вестници, сформира Първата българска легия, разработва планове за освобождение, като постепенно стига до идеята за самостоятелни действия чрез четническа тактика. "Привременният закон за народните горски чети" от 1866 г. е най-пълната обосновка на четничеството. Раковски е основоположник на организираното националноосвободително движение.

Георги Раковски е роден в Котел през 1821 г. Учи в местното училище, после в Карлово и Цариград. Още като млад, Раковски се включва в подготовката на Първия браилски бунт (1841 г.). След провала му, той изготвя нов план за бунт, но е разкрит и осъден на смърт. Успява да избяга във Франция. След две години се завръща в Котел, но е наклеветен и осъден. След освобождаването си живее в Цариград, където се занимава с търговия. В навечерието на Кримската война създава "тайни общества" с цел подпомагане на руската армия. Съставя и малка чета, но неуспехите на Русия го принуждават да я разпусне и да емигрира. През 60-те години на XIX в. Раковски развива активна дейност. В Нови Сад издава в. "Българска дневница", а по-късно в Белград - "Дунавски лебед". Разработва няколко плана за освобождението на България, като първоначално разчита на съдействието на други държави или народи (Франция, Русия, Сърбия). Постепенно стига до идеята за самостоятелни действия чрез организиране на четническа армия. Сформира Първата българска легия в Белград. В края на 1866 г. разработва "Привременен закон за народните горски чети през 1867 лето", който е най-завършената обосновка на четничеството. Раковски е основоположник на организираното националноосвободително движение. Неговите идеи и действия са важна стъпка в развитието на българската национална революция.

Твоята задача я няма в сайта?

Вече можеш да заявиш решение от професионалист!

План-резюме на урока

  1. Георги Раковски:
    • Роден в Котел през 1821 г.
    • Учи в местното училище, след това в Карлово и Цариград.
    • Първите прояви на организираното националноосвободително движение се свързват с него.
    • През лятото на 1841 г. се отправя към Браила, за да се включи в подготвяния от емиграцията бунт, който обаче се проваля.
    • През февруари 1842 г. заговорът, който той подготвя в Галац и Браила, е разкрит. Заради опасност от смърт, той бяга във Франция.
    • През 1860 г. Раковски започва да издава „Дунавски лебед" - първият революционен емигрантски вестник.
    • Разработва планове за вдигане на въстание в България, което да е съгласувано с другите балкански народи и да получи подкрепа от Франция или Русия.
    • През 1867 г. Раковски умира.
  2. Букурещките епитропи и одеските настоятели:
    • Емигрантските настоятелства в Одеса и Букурещ са създадени още по време на Кримската война (60-те год. на XIX в.).
    • Насочват вниманието си към просветното дело и подкрепят образованието на младежи в Русия, Влашко и Средна Европа.
    • През пролетта на 1867 г. предлагат създаване на българо-турска дуалистична държава.
  3. Тайният комитет:
    • Основан през пролетта на 1866 г. от Иван Касабов.
    • Основната задача на комитета е подготовка на въстание в България.
    • През 1867 г. предлага създаване на дуалистична българо-турска държава.
    • Саморазпада се през 1868 г. заради разногласия и липса на финансиране.
  4. Четите на Хаджи Димитър и Стефан Караджа:
    • През 1868 г. около 130 четници се прехвърлят на българския бряг и водят тежки сражения.
    • Стефан Караджа е смъртно ранен и заловен).
    • Четата продължава похода към Стара планина. На 18 юли е обкръжена от редовна войска и почти всички четници загиват, включително и Хаджи Димитър.
  5. Последствия:
    • Неуспехът на четата поражда спорове относно тактиката на освободителното дело.
    • Това предопределя посоките за по-нататъшното развитие на българския политически въпрос.

Урокът в дати

1821 г. | Раждането на Георги Раковски
Георги Раковски е роден в Котел през 1821 г. Той учи в местното училище, след това в Карлово и Цариград.

1841 г. | Георги Раковски се отправя към Браила
През лятото на 1841 г. Раковски се отправя към Браила, за да се включи в подготвяния от емиграцията бунт, но преди да се установи в града, въстанието се проваля.

февруари 1842 г. | Разкриване на заговора на Раковски
През февруари 1842 г. заговорът, организиран от Раковски, е разкрит. Той е осъден на смърт като водач на бунта, но успява да избяга във Франция.

1858 г. | Раковски се установява в Одеса
От началото на 1858 г. Раковски се установява в Одеса, където изготвя първия план за освобождение на България.

1860 г. | Раковски започва да издава "Дунавски лебед"
През 1860 г. Раковски заминава за Белград, където започва да издава "Дунавски лебед" - първият революционен емигрантски вестник.

1862 г. | Разработка на устава на Привременното правителство от Раковски
През 1862 г. Раковски разработва устава на Привременното правителство, което трябва да ръководи предстоящото въстание в България.

юни 1862 г. | Участие на Първата българска легия в сраженията около белградската крепост
През юни 1862 г. в района на белградската крепост избухват сражения, в които се включва Първата българска легия.

9 октомври 1867 г. | Смъртта на Георги Раковски
Георги Раковски умира на 9 октомври 1867 г.

1867 г. | Разпускане на Втората българска легия
През пролетта на 1868 г. Втората българска легия се разпада.

6 юли 1868 г. | Прехвърляне на четата на Хаджи Димитър и Стефан Караджа в България
На 6 юли 1868 г. около 130 четници се прехвърлят на българския бряг и водят тежки сражения.

18 юли 1868 г. | Сражението при Бузлуджа
На 18 юли 1868 г. в района на Бузлуджа четниците са обкръжени от редовна войска. В битката загиват почти всички, включително и Хаджи Димитър.

януари 1869 г. | Предложение за създаване на българо-турска дуалистична държава
През януари 1869 г. на великите сили е предложено създаването на българо-турска дуалистична държава.

Резюме

Георги Раковски - живот и дело

Георги Раковски е роден в Котел през 1821 г. Свързан е с първите прояви на организираното националноосвободително движение в България. През 1841 г. той се отправя към Браила, за да се включи в подготвяния от емиграцията бунт, който за жалост се проваля. Раковски изготвя нов план, привлича съмишленици, но през 1842 г. заговорът е разкрит и е осъден на смърт, но успява навреме да избяга във Франция.

През 1854 г., в навечерието на Кримската война, Георги Раковски създава „тайни общества" с цел да подпомогнат настъплението на руската армия в земите ни.

През 1860 г. се установява в Белград. Започва да издава вестник „Дунавски лебед" - първият революционен емигрантски ежеседмичник. Там също развива нов план за бъдещо въстание в България, който предвижда организиране на революция, ръководена от единен център. През 1862 г. Раковски изработва устав на "Привременното правителство". Същевременно е основана Първата българска легия. Нейният отряд от 600 души участва в сраженията около белградската крепост.

През 1866 г. Раковски изготвя своя последен план: „Привременен закон за народните горски чети през 1867 лето". В него "бащата на българската революция" предвижда организиране на въстание, ръководено от Върховно началство, като участниците ще бъдат организирани в четническа армия. За жалост той не успява да развие идеята си докрай. Умира на 9 октомври 1867 година.

Букурещките епитропи и одеските настоятели

През 60-те год. на XIX в. емигрантски организации в Букурещ и Одеса активно се насочват към широкообхватно просветно дело. През 1867 г. Добродетелната дружина изготвя проектодоговор за сътрудничество със сръбското правителство. В България са изпратени четите на Панайот Хитов и Филип Тотю, а през есента в Белград е сформирана и Втората българска легия. Сръбското правителство обаче отказва участие в сблъсък с турската власт. Това води до разпускане на легията през 1868 г.

Компромисното решение на великите сили за дуалистична (обща) българо-турска държава разединява емигрантските настоятелства в Букурещ и Одеса от Добродетелната дружина. До Освобождението, нейните членове са изолирани от дейността на националноосвободителното движение.

Тайният комитет

През пролетта на 1866 г. в Букурещ Иван Касабов основава Таен централен български комитет (ТЦБК). Неговата основна задача е подготовка на въстание в България. Комитетът изготвя мемоар към султан Абдул Азис с предложение за дуалистична държава и успява да привлече вниманието на европейската дипломация. Заради вътрешни разногласия и липса на пари, през 1868 г. комитетът се разпада.

Четата на Хаджи Димитър и Стефан Караджа

След разпадането на организационните структури, част от емигрантските дейци решават да подготвят чета, която да предизвика въстание в България. Ръководството ѝ е поверено на Хаджи Димитър и Стефан Караджа. На 6 юли 1868 г. около 130 четници се прехвърлят на българския бряг и водят тежки сражения. Стефан Караджа е пленен, а останалите четници избити край Бузлуджа. Този резултат повдига сериозни въпроси за ефективността на четническата тактика.

Надвий
домашното
с хиляди решения, материали и резюмета:

Математика

48944 решени задачи
5 клас
6 клас
7 клас
8 клас
9 клас
10 клас
11 клас
12 клас
4 клас

Литература

773 материали
5 клас
6 клас
7 клас
8 клас
9 клас
10 клас
11 клас
12 клас
4 клас