История

Булвест 2000

Избери урок:

1. Новото време и българите 2. Първите народни будители 3. Новото българско училище 4. Движение за независима църква 5. Начало на организирано националноосвободително движение 6. Българското националноосвободително движение (1869 - 1875 г.) 7. Априлско въстание 1876 г. 8. Руско-турската война (1877 - 1878 г.) и освобождението на България 9. Стопански промени през XVIII - XIX век 10. Промени в българското общество през Възраждането 11. Светът на възрожденските българи 12. Българската култура през Възраждането 13. Възникване на българския национален въпрос 14. Изграждане на Княжество България 15. Съединението на Източна Румелия с Княжество България и неговата защита 16. България в края на XIX век 17. Българите извън пределите на свободната държава 18. Признаване на Независимостта на България 19. Войни за национално обединение (1912 - 1918 г.) 20. България в периода между двете световни войни 21. България в годините на Втората световна война 22. Развитие на българското стопанство след Освобождението 23. Модернизация на българското общество (1878 - 1944 г.) 24. Българската култура след Освобождението 25. Промяна в политическата система 26. Установяване на тоталитарно управление 27. България в Източния блок 28. Икономически промени в селото и града 29. Българското общество (1944 - 1989) 30. Българската култура през втората половина на XX в. 31. Краят на комунистическия режим и началото на демокрацията 32. България и обединяваща се Европа 33. Българинът - гражданин на България и на света 34. Културно развитие на съвременна България

17. Българите извън пределите на свободната държава
(съставил) ЕМИЛ Е. ПОПОВ

План-резюме на урока

  1. Българите в Сърбия:
    • До Освобождението Нишко, Пиротско, Лесковацко и Вранско са под духовната власт на Екзархията.
    • След присъединяването на тези области към Сърбия, сръбската църква превзема изцяло духовната власт.
    • Сръбските власти гонят българските учители и свещеници и закриват българските училища.
  2. Българите в Северна Добруджа:
    • След войната, Северна Добруджа е присъединена към Румъния, където живеят около 50 хиляди българи.
    • Румънските власти полагат усилия да променят народностния облик на областта, като поощряват заселването на румънци и прогонват българите от техните имоти.
  3. Българите в Македония и Тракия:
    • Българите, останали под османска власт, продължават да се борят за запазване на националното си самосъзнание.
    • Българските гимназии и педагогически училища в Битоля, Скопие, Сяр, Одрин играят важна роля в тази борба.
  4. Създаване на Вътрешна македоно-одринска революционна организация (ВМОРО) през 1893 г.
    • ВМОРО пренасят оръжие, обучават местното население да си служи с него, подготвят го за общо въстание.
    • Водачите на ВМОРО, Дамян Груев и Гоце Делчев, имат огромно влияние и авторитет сред българското население.
  5. Илинденско-Преображенското въстание от 1903 г.
    • Въстанието е резултат от дългогодишната подготовка на българите от Македония и Одринско.
    • Въпреки надеждите си, въстанието е жестоко потушено от османската власт без помощ от България, което води до изселването на 30 хиляди бежанци от Македония и Одринско в Княжество България.
  6. Общо заключение:
    • Най-важните национални институции за българите извън Княжество България са Екзархията и българските училища.
    • Неуспехът на Илинденско-Преображенското въстание показва, че без намесата на българската държава и армия борбата е обречена.

Урокът в дати

1878 г. | Присъединяване на Нишко, Пиротско, Лесковацко и Вранско към Сърбия
До Освобождението Нишко, Пиротско, Лесковацко и Вранско са под духовната власт на Екзархията. Това се променя след Берлинския конгрес, когато тези области са присъединени към Сърбия и сръбската църква. Сръбските власти започват целенасочено да гонят учителите и свещениците, и да закриват българските училища.

1878 г. | Присъединяване на Северна Добруджа към Румъния
В Северна Добруджа, която след войната е присъединена към Румъния, живеят около 50 хиляди българи. Румънските власти полагат усилия да променят народностния облик на областта, като поощряват заселването на румънци.

1893 г. | Създаване на Вътрешна македоно-одринска революционна организация (ВМОРО)
През 1893 г. се ражда Вътрешна македоно-одринска революционна организация, която бързо печели подкрепата на българското население в Македония.

1895 г. | Организация на българите в Одринско
През 1895 г. българите в Одринско също се организират. По инициатива на бежанците от дружество „Странджа” в Източна Тракия се създава мрежа от революционни комитети.

1896 г. | Обединение на комитетите от Македония и Одринско
През 1896 г. комитетите от Македония и Одринско се обединяват. Изгражда се общата за двете области Вътрешна македоно-одринска революционна организация (ВМОРО).

20 век | Обединяване на Върховния македонски комитет и бежанците от Одринско
През 1900 г. Върховният македонски комитет и бежанците от Одринско се обединяват във Върховен македоно-одрински комитет (ВМОК).

2 август 1903 г. | Илинденско-Преображенското въстание
След дългогодишна подготовка българите от Македония и Одринско масово се надигат срещу османската власт. Илинденско-Преображенското въстание избухва на 2 август (Илинден) в Битолско и на 19 август (Преображение) в Одринско.

Резюме

Българите в Сърбия

Преди Освобождението, областите Нишко, Пиротско, Лесковацко и Вранско са под духовната власт на Българската екзархия. Това се променя след присъединяването им към Сърбия и преминаването под юрисдикцията на сръбската църква. Сръбските власти систематично преследват българските учители и свещеници и затварят българските училища. Българското население е изправено пред трудния избор: да напусне родните си места, да се подчини на сръбската политика за обезличаване или да продължи борбата за запазване на българската си идентичност.

Българите в Северна Добруджа

След войната Северна Добруджа е присъединена към Румъния. В нея живеят около 50 хиляди българи, представляващи половината от населението. Румънските власти полагат усилия да променят етническия състав на областта, като поощряват заселването на румънци и прогонват българите. Основните жертви на гоненията са свещениците, учителите и културните дейци. Много български църкви са отнети, а от многобройните български училища остава само това в Кюстенджа.

Българите в Македония и Тракия

След като не са включени в границите на свободна България, българите под османска власт продължават да се борят за запазване на националното си самосъзнание чрез църквата и училищата. Българските гимназии и педагогически училища в Битоля, Скопие, Сяр, Одрин играят важна роля в тази борба. Българските свещеници за Македония и Тракия се подготвят в духовното училище в Цариград, което прераства в Българска духовна семинария.

Създаване на Вътрешна македоно-одринска революционна организация

През 1893 г. се ражда Вътрешна македоно-одринска революционна организация (ВМОРО), която бързо печели подкрепата на българското население в Македония. През 1895 г. българите в Одринско също се организират, а през 1896 г. комитетите от Македония и Одринско се обединяват в общата ВМОРО.

Илинденско-Преображенското въстание от 1903 г.

След дългогодишна подготовка, българите от Македония и Одринско се надигат срещу османската власт. Въстанието избухва на Илинден (2 срещу 3 август) в Битолско и на Преображение (19 август) в Одринско. Въстанието обаче е потушено. Резултатът е хиляди загинали, 201 изгорени български села и преселването на 30 хиляди бежанци от Македония и Одринско в Княжество България.

В заключение, най-важните институции за българите извън Княжество България са Екзархията и богатата мрежа от училища. Българите в Македония и Тракия сами се организират и подготвят да се борят за свободата си. Неуспехът на Илинденско-Преображенското въстание обаче показва, че без намесата на българската държава и армия, борбата е обречена на неуспех.