История

Булвест 2000

Избери урок:

1. Новото време и българите 2. Първите народни будители 3. Новото българско училище 4. Движение за независима църква 5. Начало на организирано националноосвободително движение 6. Българското националноосвободително движение (1869 - 1875 г.) 7. Априлско въстание 1876 г. 8. Руско-турската война (1877 - 1878 г.) и освобождението на България 9. Стопански промени през XVIII - XIX век 10. Промени в българското общество през Възраждането 11. Светът на възрожденските българи 12. Българската култура през Възраждането 13. Възникване на българския национален въпрос 14. Изграждане на Княжество България 15. Съединението на Източна Румелия с Княжество България и неговата защита 16. България в края на XIX век 17. Българите извън пределите на свободната държава 18. Признаване на Независимостта на България 19. Войни за национално обединение (1912 - 1918 г.) 20. България в периода между двете световни войни 21. България в годините на Втората световна война 22. Развитие на българското стопанство след Освобождението 23. Модернизация на българското общество (1878 - 1944 г.) 24. Българската култура след Освобождението 25. Промяна в политическата система 26. Установяване на тоталитарно управление 27. България в Източния блок 28. Икономически промени в селото и града 29. Българското общество (1944 - 1989) 30. Българската култура през втората половина на XX в. 31. Краят на комунистическия режим и началото на демокрацията 32. България и обединяваща се Европа 33. Българинът - гражданин на България и на света 34. Културно развитие на съвременна България

3. Новото българско училище
(съставил) ЕМИЛ Е. ПОПОВ

План-резюме на урока

  1. Училищата в българските земи (ХV – ХVII век):
    • Единствените училища в този период са килийните, принадлежащи към манастири, църкви, общини или домове на заможни българи.
    • Те предоставят елементарна грамотност на малък брой ученици, като поддържат просветната и книжовната традиция.
  2. Новото време и Просвещението:
    • Килийните училища не успяват да подготвят младите хора за живота в модерната епоха.
    • Новото време налага преход към светско образование.
  3. Елино-българските училища:
    • В началото на ХIХ в. се отварят елино-български училища, които дават съвременни светски знания: по география и история; природни науки; математика и чужди езици.
    • Тези училища са преход към изграждането на независимото българско светско образование.
  4. Взаимните училища:
    • Основите на българското светско образование са положени от д-р Петър Берон в издадения от него „Буквар с различни поучения” (1824).
    • Първото взаимно училище е открито през 1835 г. в Габрово.
    • През 1840 г. Анастасия Димитрова открива първото девическо взаимно училище в Плевен.
  5. Класни училища, гимназии, специализирани училища:
    • Десет години след създаването на Габровското училище са създадени класните училища.
    • Първото класно училище е открито през 1846 г. в Копривщица от учителя Найден Геров.
    • Първата българска гимназия е открита в Болград (дн. Украйна) през 1859 г.
    • Много българи получават високо образование в Европа и се завръщат в родината, където пренасят своя опит като учители.
  6. Значението на образованието през Възраждането:
    • Модерното светско образование е важно постижение на българската нация.
    • За няколко десетилетия се създава широк кръг от образовани хора (интелигенция) с българско самосъзнание, които насочват усилията си към постигане на националната свобода.

Урокът в дати

19 век | Отваряне на елино-български училища
В началото на ХIХ в. българите се възползват от гръцкия опит и отварят в някои градове т.нар. елино-български училища. В тях освен гръцки се изучава и български език, въвеждат се и различни учебни предмети. Този вид училище е преход към изграждането на българското светско образование.

1824 г. | Издаване на „Буквар с различни поучения” от Петър Берон
Д-р Петър Берон издава „Буквар с различни поучения”, наречен от българите „Рибен буквар”. Тази учебна книга съдържа увлекателни разкази за растения и животни, данни за известни личности, любопитни истории. П. Берон съветва учителите да се отнасят с уважение към учениците, препоръчва обучението да се извършва на говоримия български език и да се въведе взаимният метод.

1835 г. | Откриване на първото взаимно училище в Габрово
Първото взаимно училище е открито през 1835 г. в Габрово по инициатива на родолюбивия българин Васил Априлов. За делото помагат търговеца Николай Палаузов и други заможни български емигранти в Одеса (дн. Украйна), местни занаятчии и търговци. С техни средства е построена училищната сграда. За главен учител габровци канят известния просветител Неофит Рилски.

1840 г. | Откриване на първото девическо взаимно училище в Плевен
През 1840 г. учителката Анастасия Димитрова открива в Плевен първото девическо взаимно училище.

1846 г. | Откриване на първото класно училище в Копривщица
През 1846 г. в Копривщица е открито първото класно училище. Негов основател е учителят и общественик Найден Геров.

1859 г. | Откриване на първата гимназия в Болград
Първата българска гимназия е открита от българските емигранти в Болград (дн. Украйна) през 1859 г. По-късно се организират гимназии в Пловдив и Габрово.

Резюме

Новото време и промените в образованието

През периода ХV – ХVII век в българските земи единствените училища са килийните, които образоват ограничен брой ученици, колкото да поддържат просветната и книжовната традиция. С настъпването на Новото време и Просвещението тези училища не успяват да подготвят младите хора за условията на модерния свят и грамотността, получавана от работата с богослужебни книги, се оказва крайно недостатъчна. Така се появява необходимостта от преход към светско образование.

Елино-българските училища

За да подготвят децата си за модерния свят, заможните българи ги изпращат да се учат в гръцките светски училища. Там се изучават дисциплини като география, история, природни науки, математика и чужди езици. В началото на ХIХ век се отварят елино-български училища, предлагащи обучение на двата езика. Това представлява плавен прехода към българското светско образование.

Взаимните училища

Основите на българското светско образование са поставени от д-р Петър Берон, който през 1824 г. издава „Рибен буквар”. Тази учебна книга насърчава създаването на взаимните училища, които предлагат обучение на говоримия български език. Първото взаимно училище е открито през 1835 г. в Габрово по инициатива на Васил Априлов. През следващите години се откриват още десетки взаимни училища в цялата страна, включително и първото девическо взаимно училище в Плевен през 1840 г. от Анастасия Димитрова.

Класни училища, гимназии, специализирани училища

Само десетина години след създаването на Габровското училище българите създават класни училища, където децата са разделени по класове. В тях се изучават много от познатите и днес учебни предмети. През 1846 г. в Копривщица е създадено първото класно училище от Найден Геров. След средата на ХIХ век се появяват първите български гимназии, които предоставят по-висока степен на образование. Първата гимназия е открита в Болград (Украйна) през 1859 г.

Модерното светско образование е значимо постижение на българската интелигенция през Възраждането, постигнато със колективни усилия и средства и достъпно за всички български деца.