ТВОРЧЕСКА ИСТОРИЯ
Стихотворението „До моето първо либе“ е отпечатано за първи път на 22 юни 1871 година в брой първи на вестник „Дума на българските емигранти“. След това, поетът прави някои езикови редакции по него и го отпечатва в стихосбирката „Песни и стихотворения на Ботйова и Стамболова“ през 1875 година. След тази публикация повече не са правени редакции на творбата.
ЗАГЛАВИЕ
От заглавието на творбата става ясно, че лирическия говорител се обръща към своята любима. Той не я нарича „любима“, а „либе“, което е архаична, т.е. остаряла дума, с която назовава любимата. Това е адресатът на неговата изповед.
От определението „моето първо либе“ става ясно, че творбата е посветена на първата любима жена на лирическия говорител, което от своя страна задава интимно-личния характер на изповедта. Творбата не е посветена на коя да е любима на Аз-а, а на първата любима жена в живота му. Това от своя страна е предпоставка обичта му да бъде искрена и чиста.
Дълго време за изследователите представлява интерес, коя е любимата, на която е посветено това стихотворение? Според част от тях, то е посветено на Мария Горанова (Мина), която е братовчедка на Ботев. Тя е имала „глас чуден“ и между нея и поета са се зародили любовни трепети, но баща ѝ я омъжва за богат търговец. Според други изследователи, творбата е посветена на първата любима на поета, и това е учителката Парашкева Шушулова. Двамата се запознават в Русия, където тя учи. След като завършва образованието си, тя се завръща в родината и става учителка. В Калофер двамата се срещали и разговаряли, а това не се харесвало на калоферското общество, което по онова време било консервативно настроено. Както виждате, не е ясно, коя всъщност е любимата жена, на която е посветена тази творба, но няма спор, че е изключително въздействаща.
ЖАНР
Вече споменахме, че творбата е стихотворение. Творбата е обръщение към любимата, което е предпоставка за споделянето на съкровени чувства. Характерното за подобни изповедни творби е това, че лирическия говорител се обръща към въображаем слушател, с когото споделя своите мисли и чувства, болки и радости. От изучените творби в часовете по литература в 9 клас, знаете, че най-близките за него хора са майката и братята. От тази творба става ясно, че лирическия говорител има какво да сподели и с любимата.
КОМПОЗИЦИЯ
Стихотворението се състои от девет строфи, всяка от които съдържа по шест стиха. В него можем да обособим три композиционни части.
Първата композиционна част обхваща от първата до третата строфа включително. В тази част е отречено изпълненото с любовни заблуди минало.
Остави таз песен любовна,
не вливай ми в сърце отрова –
млад съм аз, но младост не помня,
пък и да помня, не ровя
туй, що съм ази намразил
и пред тебе с крака погазил.
Забрави туй време, га плачех
за поглед мил и за въздишка:
роб бях тогаз – вериги влачех,
та за една твоя усмивка,
безумен аз светът презирах
и чувства си в калта увирах!
Забрави ти онез полуди,
в тез гърди веч любов не грее
и не можеш я ти събуди
там, де скръб дълбока владее,
де сичко е с рани покрито
и сърце зло в злоба обвито!
В първата композиционна част преобладава повелителната интонация. Отказът от лично щастие е въведен посредством отрицателните глаголни форми – „остави“ и „не вливай“. Аз-ът не може да бъде щастлив, докато целия български народ страда. В стиха „млад съм аз, но младост не помня“ откриваме осъзнаването, че настоящето е нерадостно, заради страшната действителност у нас. Пред Аз-а няма дилема, той категорично е взел решение, затова свидетелства глаголната форма „Забрави“, с която започва втората и третата строфа на творбата. „Преди“ любовните трепети са владеели сърцето му, а „сега“ това е напълно преодоляно. Той е осъзнал кои са истинските ценности в живота. За него отдаването на любовните трепети, и то във времето на робство и страдание за целия български народ, е равнозначно на бягство от истинските проблеми. Аз-ът категорично се дистанцира от начина си на живот преди „чувства си в калта увирах!“. От неговата изповед става ясно, че е измъчван от дълбока скръб. Той е загърбил желанията си и е воден от стремежа си да отстоява основните човешки ценности.
Втората композиционна част включва четвърта, пета и шеста строфа. В тези строфи е представено изпълненото със страдание настояще на Аз-а.
Ти имаш глас чуден – млада си,
но чуйш ли как пее гората?
Чуйш ли как плачат сиромаси?
За тоз глас ми копней душата,
и там тегли сърце ранено,
там, де е се с кърви облено!
О, махни тез думи отровни!
Чуй как стене гора и шума,
чуй как ечат бури вековни,
как нареждат дума по дума –
приказки за стари времена
и песни за нови теглила!
Запей и ти песен такава,
запей ми, девойко, на жалост,
запей как брат брата продава,
как гинат сили и младост,
как плаче сиротна вдовица
и как теглят без дом дечица!
От първата композиционна част разбираме за драматичните преживявания на Аз-а, а от втората за конфликтите в настоящето. За него вече чудният глас на любимата няма никакво значение. В тази композиционна част се появява песента на гората. Чрез песента на гората се съхранява паметта за миналите събития и тя изразява тревогите и надеждите на героя. Темата за страданието на народа е въведена посредством реторичния въпрос „Чуйш ли как плачат сиромаси?“. Трябва да имате в предвид, че в Ботевата поезия с думата „сиромах“ не се назовава само и единствено бедния човек, а измъченият такъв от чорбаджиите и турските владетели.
В края на четвъртата строфа е използвано местоименното наречие „там“. Какъв ли смисъл се крие зад употребата му? То въвежда в света на злото и на несправедливостта „там, де е се с кърви облено!“. Това от своя страна създава идеята за страдание и невинни жертви. Няма как Аз-ът да остане безразличен към всичко това и да се отдаде на личното щастие. Той обаче очаква от неговата любима да го разбере и да го подкрепи. В строфата на няколко пъти е използвана глаголната форма „чуй“. По този начин се акцентира върху очакването всеки българин да бъде съпричастен към страданията на народа.
Ролята на песента. Песента има особена художествена роля и отразява емоционалното състояние на младия човек. Именно тъжните тонове на песента най-точно отговарят на положението, в което се намира българския народ. Неправдата е станала причина да не се зачитат родовите връзки. Доказва ни го стихът „брат брата продава“. От него става ясно, че вече хармонията и разбирателството са загубени. Унищожено е всичко човешко и си е стигнало до морална деградация.
Третата композиционна част обхваща седма, осма и девета строфа и от нея научаваме каква представа е изградена за мечтаното бъдеще.
Запей, или млъкни, махни се!
Сърце ми веч трепти – ще хвръкне,
ще хвръкне, изгоро, – свести се!
Там, де земя гърми и тътне
от викове страшни и злобни
и предсмъртни песни надгробни...
Там... там буря кърши клонове,
а сабля ги свива на венец;
зинали са страшни долове
и пищи в тях зърно от свинец,
и смъртта й там мила усмивка,
а хладен гроб сладка почивка!
Ах, тез песни и таз усмивка
кой глас ще ми викне, запее?
Кървава да вдигна напивка,
от коя и любов немее,
пък тогаз и сам ще запея
що любя и за що милея!...
Аз-ът твърдо е решен да участва в промяната на робския свят. Това разбираме от стиха „Сърце ми веч трепти – ще хвръкне, ще хвръкне, изгоро, – свести се!“. От тези думи проличава желанието му да се включи в битка с вековното зло. Той търси разбиране от своята любима. Това, което очаква от нея е да надмогне чувствата си и да го разбере. В противен случай, тя няма как да продължи да е част от неговия живот. Дори той се обръща към нея с думите „свести се“, в които е скрит смисълът на осъзнаването.