Математика

Архимед - уч. тетрадка (I и II част)

Избери урок:

1. Действия с дроби 2. Част от число. Процент 3. Геометрични фигури 4. Входно Ниво Тест № 1 4. Входно Ниво Тест № 2 5. Входно Ниво Контролна Работа № 1 | Входно Ниво Контролна Работа 5. Входно Ниво Контролна Работа № 1 6. Положителни и отрицателни числа | Множество на рационалните числа 7. Изобразяване на рационалните числа върху числовата ос 8. Противоположни числа. Абсолютна стойност (модул) на рационално число 9. Модул на рационални числа. Упражнение 10. Сравняване на рационални числа 11. Събиране на рационални числа с еднакви знаци 12. Събиране на рационални числа с различни знаци 13. Свойства на събирането 14. Изваждане на рационални числа 15. Събиране и изваждане на рационални числа | Разкриване на скоби 16. Събиране и изваждане на рационални числа 17. Събиране и изваждане на рационални числа 18. Намиране на неизвестно събираемо 19. Умножение на рационални числа 20. Свойства на умножението 21. Събиране, изваждане и умножение на рационални числа | Упражнение 22. Деление на рационални числа. Свойства 23. Деление на рационални числа. Свойства 24. Умножение и деление на рационални числа 25. Намиране на неизвестен множител 26. Действия с рационални числа | Упражнение 27. Декартова координатна система | Координати на точка 28. Декартова координатна система. Упражнение 29. Построяване на симетрични точки на дадена точка спрямо началото и осите на координатната система 30. Обобщение на темата „Рационални числа" 31. Обобщение на темата „Рационални числа“ 32. Рационални числа 33. Общи задачи върху темата „Рационални числа“ 34. Рационални Числа 34. ???Рационални Числа. Контролна Работа № 1 | Рационални Числа. Контролна Работа № 2 35. Действие степенуване с естествен степенен показател 36. Числови изрази, съдържащи степени 37. Намиране на неизвестни компоненти при действие степенуване 38. Умножение на степени с равни основи 39. Деление на степени с равни основи 40. Намиране на числена стойност на изрази, съдържащи степени 41. Степенуване на произведение 42. Степенуване на частно 43. Степенуване на степен 44. Действия със степени | Упражнение 45. Степенуване на рационални числа 46. Степен с нулев показател и степен с цял показател 47. Степен с цял показател. Упражнение 48. Стандартен запис на число 49. Питагорова теорема – приложение на степените 50. Питагорова теорема. Упражнение 51. Обобщение на темата „Степенуване“ 52. Степенуване 53. Общи задачи върху темата „Степенуване“ 54. Степенуване 55. Степенуване 55. Степенуване 56. Числови равенства. Свойства 57. Уравнение от вида ах + b = 0 (a ≠ 0) 58. Решаване на уравнения от вида ах + b = 0 (a ≠ 0) 59. Правила за решаване на уравнения 60. Решаване на уравнения | Упражнение № 1 61. Решаване на уравнения | Упражнение № 2 62. Моделиране с уравнения от вида ах + b = 0 (a ≠ 0) 63. Текстови задачи, които се решават с уравнения от вида ax + b = 0 (a ≠ 0) 64. Практически задачи, които се решават с уравнения 65. Решаване на текстови задачи от движение 66. Обобщение на темата „Уравнения" 67. Обобщение на темата „Уравнения“ 68. Общи задачи върху темата „Уравнения“ 69. Уравнения | Контролна работа № 1 | Контролна работа № 2 | Класна работа № 1 69. ???Общи Задачи Върху Темата Уравнения | Уравнения Контролна Работа № 1 | Уравнения Контролна Работа № 2 | Класна Работа № 1 69. ???Общи Задачи Върху Темата Уравнения | Уравнения Контролна Работа № 1 | Уравнения Контролна Работа № 2 | Класна Работа № 1 69. ???Общи Задачи Върху Темата Уравнения | Уравнения Контролна Работа № 1 | Уравнения Контролна Работа № 2 | Класна Работа № 1

Избери Задача:

а) \( 0,3 ; 0,21 ; 0,058 ; 0,301 \)

\[ 0,058 < 0,21 < 0,3 < 0,301 \]

б) \( \frac{1}{3} ; 0,6 ; \frac{13}{15} \)

\[ 0,6 = \frac{6}{10} = \frac{3}{5} \] \[ \frac{1}{3} = \frac{5}{15} \] \[ \frac{3}{5} = \frac{9}{15} \] \[ \frac{5}{15} < \frac{9}{15} < \frac{13}{15} \] \[ \frac{1}{3} < 0,6 < \frac{13}{15} \]

В тетрадката записваме:

a) \( 0,3 ; 0,21 ; 0,058 ; 0,301 \rightarrow \underline{0,058; 0,21; 0,3; 0,301} \) б) \( \frac{1}{3} ; 0,6 ; \frac{13}{15} \rightarrow \underline{\frac{1}{3}; 0,6; \frac{13}{15}} \)
ВИЖ ПОДРОБНО РЕШЕНИЕ
Ще подредим дадените числа по големина, започвайки от най-малкото.

а) \( 0,3 ; 0,21 ; 0,058 ; 0,301 \)

Стъпка 1: Записваме числата с еднакъв брой цифри след десетичната запетая

За да сравним по-лесно десетичните дроби, ще ги запишем с еднакъв брой цифри след десетичната запетая. В случая, най-много цифри след запетаята има числото \(0{,}301\), което е 3 цифри. Така ще добавим нули в края на останалите числа: \( 0,3 = 0,300 \) \( 0,21 = 0,210 \) \( 0,058 \) остава непроменено.

Стъпка 2: Сравняваме числата

Сега сравняваме числата \( 0,300; 0,210; 0,058; 0,301 \). Най-малкото е \( 0,058 \), следвано от \( 0,210 \), после \( 0,300 \), и най-голямо \( 0,301 \).

Стъпка 3: Подреждане

Подреждаме числата в нарастващ ред: \[ 0,058 < 0,21 < 0,3 < 0,301 \]

Отговор:

\( 0,058; 0,21; 0,3; 0,301 \)

б) \( \frac{1}{3} ; 0,6 ; \frac{13}{15} \)

Стъпка 1: Преобразуване в обикновени дроби

Преобразуваме \( 0,6 \) в обикновена дроб: \( 0,6 = \frac{6}{10} = \frac{3}{5} \).

Стъпка 2: Привеждане към общ знаменател

За да сравним дробите, трябва да ги приведем към общ знаменател. \[ \begin{array}{lll|l} % {Записваме числата 3, 5 и 15.} 3 & 5 & 15 & 3 \\ % {Делим на най-малкия общ делител 3} 1 & 5 & 5 & 5 \\ % {Делим на най-малкия общ делител 5} 1 & 1 & 1 & \end{array} \] \( \text{НОК}(3,5,15) = 3 \cdot 5 = 15 \) Общият знаменател е \(15\): \( \frac{1}{3} = \frac{1 \cdot 5}{3 \cdot 5} = \frac{5}{15} \) \( \frac{3}{5} = \frac{3 \cdot 3}{5 \cdot 3} = \frac{9}{15} \) \( \frac{13}{15} \) остава непроменено.

Стъпка 3: Сравняваме дробите

\[ \frac{5}{15} < \frac{9}{15} < \frac{13}{15} \]

Стъпка 4: Подреждане

Подреждаме числата в нарастващ ред: \[ \frac{1}{3} < 0,6 < \frac{13}{15} \]

Отговор:

\( \frac{1}{3}; 0,6; \frac{13}{15} \)

Надвий
домашното
с хиляди решения, материали и резюмета:

Математика

46899 решени задачи
5 клас
6 клас
7 клас
8 клас
9 клас
10 клас
11 клас
12 клас
4 клас

Литература

773 материали
5 клас
6 клас
7 клас
8 клас
9 клас
10 клас
11 клас
12 клас
4 клас