Обложка

1. Рационални Числа. Събиране и Изваждане на Рационални Числа

Избери Решение на Задача:

Задача 1 (безплатна)

Кратко решение

A) Числата \( 5,2 \) и \( -5 \frac{1}{5} \) са противоположни.

\[ -5 \frac{1}{5} = -5 - \frac{1}{5} = -5 - 0,2 = -5,2 \] \( 5,2 + (-5,2) = 0 \) Твърдението A е вярно.

Б) Противоположните числа имат равни модули.

Нека имаме числата \( a \) и \( -a \). \( |-a| = |a| \) Твърдението Б е вярно.

В) Модулът на числото -10 е по-малък от числото \( 10 \).

\[ |-10| = 10 \] \[ 10 = 10 \] Твърдението В не е вярно.

Г) Модулът на числото - \( 16 \) е по-голям от числото \( 1 \).

\[ |-16| = 16 \] \[ 16 > 1 \] Твърдението Г е вярно.

Заключение

Твърдението, което НЕ е вярно, е В).

Подробно решение

Нека разгледаме всяко от твърденията, за да определим кое от тях не е вярно.

A) Числата \( 5,2 \) и \( -5 \frac{1}{5} \) са противоположни.

Стъпка 1: Преобразуваме \( -5 \frac{1}{5} \) в десетична дроб.

\[ -5 \frac{1}{5} = -5 - \frac{1}{5} = -5 - 0,2 = -5,2 \]

Стъпка 2: Проверяваме дали числата са противоположни.

Числата \( 5,2 \) и \( -5,2 \) са противоположни, защото сборът им е равен на нула: \( 5,2 + (-5,2) = 0 \). Следователно, твърдението A е вярно.

Б) Противоположните числа имат равни модули.

Стъпка 1: Дефиниция на противоположни числа.

Противоположните числа са числа, които имат еднаква абсолютна стойност, но различни знаци. Например, \( a \) и \( -a \) са противоположни.

Стъпка 2: Дефиниция на модул.

Модулът на числото е неговата абсолютна стойност. Например, \( |a| = a \) ако \( a \geq 0 \) и \( |a| = -a \) ако \( a < 0 \).

Стъпка 3: Проверка на твърдението.

Нека имаме числата \( a \) и \( -a \). Техните модули са \( |a| \) и \( |-a| \). Тъй като \( |-a| = |a| \), то противоположните числа имат равни модули. Следователно, твърдението Б е вярно.

В) Модулът на числото -10 е по-малък от числото \( 10 \).

Стъпка 1: Изчисляваме модула на -10.

\[ |-10| = 10 \]

Стъпка 2: Сравняваме модула с числото 10.

\[ 10 = 10 \] Модулът на числото -10 е равен на числото 10, а не по-малък. Следователно, твърдението В не е вярно.

Г) Модулът на числото - \( 16 \) е по-голям от числото \( 1 \).

Стъпка 1: Изчисляваме модула на -16.

\[ |-16| = 16 \]

Стъпка 2: Сравняваме модула с числото 1.

\[ 16 > 1 \] Модулът на числото -16 е по-голям от числото 1. Следователно, твърдението Г е вярно.

Заключение

Твърдението, което НЕ е вярно, е В) Модулът на числото -10 е по-малък от числото \( 10 \).

Най-важното от урока

Събиране (еднакви знаци): Събираме абсолютните стойности, запазваме знака.
Пример: \( (-2) + (-5) = -7 \).
Събиране (различни знаци): От по-голямата абсолютна стойност вадим по-малката, пишем знака на числото с по-голяма абсолютна стойност.
Пример: \( 10 + (-4) = 6 \);
\( 3 + (-8) = -5 \).
Изваждане: Преобразува се в събиране с противоположното число.
Пример: \( 9 - (-3) = 9 + 3 = 12 \).
Свойства: Използвайте разместително и съдружително свойство за по-лесно смятане.
Пример: \( 15 - 8 - 15 = (15 - 15) - 8 = -8 \).
За да съберем две рационални числа с еднакви знаци, събираме техните абсолютни стойности и пред резултата пишем общия им знак.
Пример: \( (-5.03) + (-13) \)
1. Намираме абсолютните стойности: \( |-5.03| = 5.03 \) и \( |-13| = 13 \).
2. Събираме ги: \( 5.03 + 13 = 18.03 \).
3. Пишем общия им знак (минус): \( -18.03 \).
Следователно, \( -5.03 - 13 = -18.03 \).
Пресметнете сбора \( (-11.9) + (-6.9) \).
Тъй като знаците са еднакви, събираме \( 11.9 + 6.9 = 18.8 \).
Пишем общия знак минус: \( -18.8 \).
Отговор: \( (-11.9) + (-6.9) = -18.8 \).
За да съберем две рационални числа с различни знаци, от по-голямата абсолютна стойност изваждаме по-малката и пред резултата пишем знака на числото с по-голяма абсолютна стойност.
Пример: \( 17.5 + (-33) \)
1. Намираме абсолютните стойности: \( |17.5| = 17.5 \) и \( |-33| = 33 \).
2. По-голямата е \(33\). Знакът на числото \(-33\) е минус.
3. Изваждаме: \( 33 - 17.5 = 15.5 \).
4. Резултатът е с отрицателен знак: \( -15.5 \).
Пресметнете сбора \( (-0.9) + 3.25 \).
Абсолютните стойности са \( 0.9 \) и \( 3.25 \). По-голямата е \( 3.25 \), значи знакът на резултата ще е плюс.
Изваждаме: \( 3.25 - 0.9 = 2.35 \).
Отговор: \( 2.35 \).
Изваждането на рационални числа се свежда до събиране. За да извадим едно число от друго, към умаляемото прибавяме противоположното число на умалителя. \[ a - b = a + (-b) \]
Пример: \( -0.9 - (-3.25) \)
1. Противоположното на умалителя \( (-3.25) \) е \( 3.25 \).
2. Заменяме изваждането със събиране: \( -0.9 + 3.25 \).
3. Пресмятаме сбора на числа с различни знаци: \( 3.25 - 0.9 = 2.35 \).
Пресметнете разликата \( 20 - 35.5 \).
\( 20 - 35.5 = 20 + (-35.5) = -15.5 \)
Отговор: \( -15.5 \).
При събиране на рационални числа важат разместителното (комутативно) и съдружителното (асоциативно) свойства. Те ни позволяват да разместваме и групираме събираемите, за да улесним сметките.
\[ a + b = b + a \] Разместително свойство \[ (a + b) + c = a + (b + c) \] Съдружително свойство
Пресметнете по рационален начин: \( 20.4 - 7.25 - 12.75 + 13.6 \)
1. Разместваме и групираме удобни събираеми: \( (20.4 + 13.6) + (-7.25 - 12.75) \)
2. Извършваме действията в скобите: \( 34 + (-20) \)
3. Намираме крайния резултат: \( 34 - 20 = 14 \).
Пресметнете по рационален начин: \( -4.5 + 11.2 + 4.5 \).
\( (-4.5 + 4.5) + 11.2 = 0 + 11.2 = 11.2 \)
Отговор: \( 11.2 \).

Задачи за упражнение

Лесна: Намерете стойността на израза \( -5.45 + x \), ако \( x = -4.55 \).
Заместваме \( x \) с неговата стойност: \( -5.45 + (-4.55) \).
Събираме числа с еднакви знаци: \( -(5.45 + 4.55) = -10 \).
Отговор: \( -10 \).
Средна: Решете уравнението \( x - (10.5 - 3.6) = 3.6 \).
1. Изчисляваме израза в скобите: \( 10.5 - 3.6 = 6.9 \).
2. Уравнението става \( x - 6.9 = 3.6 \).
3. Намираме \( x \): \( x = 3.6 + 6.9 = 10.5 \).
Отговор: \( x = 10.5 \).
Трудна: Намерете сбора на всички цели числа, които са по-големи от \(-7.3\) и по-малки от \(3.2\).
Целите числа \(a\), за които \( -7.3 < a < 3.2 \), са: \( -7, -6, -5, -4, -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3 \).
\( S = (-7) + (-6) + (-5) + (-4) + (-3) + (-2)+ (-1) + 0 +1+2+3\)
За да намерим сбора им, можем да групираме противоположните числа:
\( S = (-7) + (-6) + (-5) + (-4) + [(-3)+3] + [(-2)+2] + [(-1)+1] + 0 \)
\( S = -7 - 6 - 5 - 4 + 0 + 0 + 0 + 0 = -22 \)
Отговор: \( -22 \).

Надвий
домашното
с хиляди решения, уроци и преговори:

Математика

57762 решени задачи
4 клас
5 клас
6 клас
7 клас
8 клас
9 клас
10 клас
11 клас
12 клас

Литература

773 материали
5 клас
6 клас
7 клас
8 клас
9 клас
10 клас
11 клас
12 клас